Thursday, December 1, 2011

Comunismul, the new black


Bogdan Lipcanu

fuck tense

editura Casa de pariuri literare, 2010

83 p.

Între reacţia negativă iniţială la un film precum 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (2007) al lui Cristian Mungiu, acuzat că mânjeşte ecranul cu un peisaj dezolant de care n-avea nimeni chef să-şi amintească - calmată de succesul repurtat de film la festivalurile din străinătate -, nevoia fiecăruia de a recupera un segment al vieţii personale (exploatată la scară largă de campanii precum cea coordonată de Jurnalul Naţional, care a reeditat şi repus în circuit cărţi şi CD-uri exponenţiale pentru anii 80) şi acceptarea senină a ultimului val de recuperări simulând o miză pur estetică (ex. filmul lui Andrei Ujică, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu), tema „comunismului” este departe de a-şi fi epuizat nuanţele în zona de acţiune socioculturală. Agresivitatea inoportună şi pernicioasă de care dau dovadă unii nostalgici (în timp ce alţii reuşesc să întoarcă boala, în spirit nietzschean, în avantajul societăţii şi al lor), o anume complacere a elitelor într-un discurs anticomunist neschimbat de 20 de ani şi hiperinflaţia tematică fac însă ca răbdarea receptorului când vine vorba de acest subiect să se fi epuizat înainte de vreme. Iată contextul mai mult sau mai puţin fericit în care apare fuck tense, volumul de debut al lui Bogdan Lipcanu.

Departe însă de a îngroşa teancul acelor opere parazite, care nu fac decât să se hrănească dintr-o temă-gazdă în trend, fără a reuşi (dacă îşi propun măcar) să o îmbogăţească în vreun fel sau să-şi precizeze o poziţie în raport cu ea, fuck tense se impune din start ca o carte ce se doreşte a fi mai mult decât un simplu produs artistic, se doreşte adică a fi funcţională (o tendinţă nouă şi binevenită pe la noi). Propunând copilăria şi pubertatea ca vârste de referinţă, Bogdan Lipcanu îşi plasează din start volumul undeva în zona filmului regizat de Cătălin Mitulescu, Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii (2006), în care personajul copil, Lalalilu, aspiră să-l înjunghie pe Ceauşescu, romanul Băiuţeii (2006) al fraţilor Filip şi Matei Florian, în care primează dimpotrivă joaca liberă de orice politică (soţii Ceauşescu apar într-un joc, dar atât de pasager încât nu se poate vorbi nicicum de politizare), romanul lui Iulian Ciocan, Înainte să moară Brejnev (2007), în care, deşi copilăria sub comunism apare desfigurată de tragism, apar totodată şi semnele dezintegrării sistemului, volumul lui Mihai Duţescu, şi toată bucuria acelor ani trişti (2010), în care rememorarea se face la modul blând şi generos, apolitic, dar cu grija recuperării unei anumite atmosfere etc. Având în comun cu Lalalilu vocaţia de dizident („Voiam să facem ceva, ceva ascuns. / M-am trezit scriind imnuri hitleriste, / un fel de marşuri pentru organizaţia noastră. / Stiloul îmi luneca binişor – / primele poezii scrise, / mi se părea că eram chiar măiastru – / şi eram împotriva lui C."), personajul lui Lipcanu se diferenţiază prin confuzie, în cazul lui ţinta revoltei fiind nu un personaj sau altul al istoriei, ci pur şi simplu puterea, în toată abstracţiunea ei (prin urmare, o variabilă). Aşa se explică de ce, odată ce pare să fi devenit personajul mai slab, Ceauşescu devine imediat şi personajul care trebuie apărat: Îmi spălaseră creieru’. / Dimineaţă am auzit / Jos Ceauşescu. / Coloane de muncitori se porniseră / prin tot oraşul. / Am lăsat un bilet către ai mei : / « Mă duc să arunc cu mere în trădători » ". Ce este interesant aici, ca un efect al politizării discursului (în sensul că sunt selectate din real exclusiv acele secvenţe care prezintă interes politic) este modul în care reuşeşte Bogdan Lipcanu să menţină în acelaşi timp în prim plan - de parcă ar jongla cu două ecrane - atât evenimentul istoric şi (mono)coloritul politic, cât şi candidul său personaj, care acordă istoriei numai un rol secundar: „Am mers spre antrenamentul lui Barta. / Un joc - şcoală, noi şi ei. / Lîngă stadion, am văzut mărşăluind / 4 soldaţi cu baionetele scoase. / Barta ne-a trimis acasă, / n-am înţeles de ce./ Vroiam fotbal, nu revoluţie”. A nu se înţelege însă că această inapetenţă a copilului pentru politică împiedică sistemul să-şi facă treaba - să „spele creierele” – profitând de slăbiciunea numărul unu a vârstei, disponibilitatea totală pentru joc: copilul visează să meargă în tabără cu Conducătorul iubit (substituit aici lui Iisus: „că el era cu copiii”), îşi imaginează jocuri mecanice cu pionieri, sonde, stema patriei, tractoare etc. Şi mai interesant este cât de bine seamănă acest mecanism de „spălare a creierelor”, prin ofensiva puternică a materialului propagandistic cu cel care contribuie la proliferarea, cel puţin la fel de agresivă, pe alte meridiane, a icon-urilor capitaliste în cultura pop. De altfel, cultura pop, care este liberă să facă aşa ceva, nu se sfieşte să împrumute, inofensiv ironic, din icon-urile comuniste (vezi de ex. portretele lui Lenin sau Mao de Andy Warhol), ceea ce face ca, dintr-un anumit unghi, graniţa - la nivel decorativ – dintre cele două sisteme să piară cu totul. Dar nu numai instinctul de rebeliune, încă necanalizat, dar care promite, roade la temeliile regimului comunist, despre care se ştie că este, ca orice regim totalitar, eminamente pudibond, ci şi instinctul sexual (romanul lui Peter Esterhazy din 1984, Un strop de pornografie maghiară, este celebru pentru această perspectivă). Deşi în Harriet or Sweet Angel of Communism nu se poate vorbi de pornografie, sfera de cunoaştere a pubertăţii fiind destul de limitată într-un mediu în care lipseşte accesul la acest gen de „informaţie”, planşa de anatomie pe care Bogdan Lipcanu pare s-o introducă la modul absolut gratuit în volum îi precizează destul de clar intenţiile.

Minimaliste, narative, biografiste, lipsite de ebuliţii lirice, dar cu efecte ici colo de suprareal (datorate decorului tematic de extracţie roşie, pe care se insistă obsesiv), oferind mostre de umor negru, poemele din fuck tense pariază aproape totul pe portretul psihologic al unei situaţii istorice, manipulat de la un pupitru invizibil de o dublă-instanţă: adultul care-şi reconsideră copilăria, dar şi omul liber (circulaţia informaţiei în capitalism oferă iluzia asta) care priveşte regimul altădată simţit ca opresiv, între timp neutralizat de istorie, ca pe un spectacol absurd, inofensiv, rizibil. De aceea nu se poate spune că orientarea acestui volum este una anticomunistă (ce sens ar avea?), ci una anticapitalistă, demascarea făcându-se însă tocmai prin identificarea acelor mecanisme pe care cele două sisteme le au şi le-au avut în comun. Cu alte cuvinte, dacă val chimic (alias Valentina Chiriţă), în umilirea animalelor, acuza capitalismul de pe poziţia unui viitor previzibil, în fuck tense se întâmplă acelaşi lucru, dar de pe poziţiile trecutului.

Departe de a se erija în voci ale revoltei sociale, cei doi autori (foarte buni) debutaţi anul trecut la recent lansata şi se vede că foarte inspirata editură Casa de pariuri literare menţin o perspectivă lucidă, nu lipsită de nuanţe asupra lucrurilor, dar fără a propune, mulţumindu-se numai să afirme, ceea ce înseamnă, cu alte cuvinte, că această poezie nu mai are, în sfârşit, nimic de a face nici cu furia, nici cu isteria contestatară de mai ieri. Pe baza datelor clinice şi a examenelor de laborator, este pus un diagnostic, dar nu mai este dictat niciun tratament.

Cristina Ispas


A aparut in Poesis International, nr.4 / martie 2011

Monday, October 3, 2011

rezervatia

iarasi uitasem ca am blog
vroiam sa directionez spre asta

Wednesday, July 13, 2011

ce am mai facut de cand nu


in primul rand am facut copil (acum doarme) si asta a modificat destul. si sa nu mai spuna nimeni cand vede copilul « imi pare rau pt tine, dar seamana cu dani » foarte bine ca seamana cu dani evident ca imi place de el. la inceput m am uitat la filme apoi am bagat seriale dupa seriale sezoane intregi zile si nopti etc. ultimul a fost lost, dar nu vreau sa comentez. am citit mult la inceput cand copilul dormea la mine in brate dupa care n am mai avut chef. acum mi a adus oana si citesc asta. dani a fost plecat mult pt ca asa a trebuit si noi am fost mai mult singure (cu ajutoare, dar nu despre asta e vorba). am vorbit mult la telefon am iesit putin si mai mult cu copilul. am umplut balconul de plante si la toate le merge bine (mai putin la muraya). am cautat pt copil carti de povesti din cele nespectaculoase dar cu txtul original, dar mai tarziu o sa i cumpar si caramizi lucioase sa le tarasca prin casa si sa roada la ele. cand eram insarcinata a murit bunica mea si am cam fost nostalgica pt ca s a terminat copilaria (adolescenta s a terminat mai demult). majoritatea prietenelor mele au copil si toate au ramas intregi la cap si cel putin din punctul asta de vedere lumea e asa cum trebuie. mi am cumparat biblioteca neagra si in rest n am mai facut nimic prin casa n am mai avut timp si de fapt nici bani. cand ne am mutat acum un an nu ne gandeam la copil asa ca doua camere parea ok iar acum dormitorul meu cu dulap alb pat negru si perdele mov o sa fie transformat. i am cumparat copilului rochite neroz de la H&M si am imbracat o frumos. vroiam sa i trimit lui frate meu pe mail sa mi copieze pe panza doua schite de tim burton cu acadele sa mi atarn pe pereti dar mi a fost lene. aseara am abandonat toate traseele civilizate si parcurile cu pensonari si ne am plimbat cu copilul (dani e acasa acum) prin complexul politehnicii. adica prin parcul fara bancute unde lumea sta pe iarba joaca badmington sau manevreaza avioane de la telecomanda. m am gandit ca ar trebui sa invat sa joc tenis pt ca inotul in bucuresti e complicat numai la corabia iar handbal ce am facut eu in alta viata nu se mai poate etc. diana si a luat caine si m am gandit iar ca vreau sa mi iau mops dar o sa astept sa implineasca copilul 3 ani si o sa i fac ei cadou atunci. la corabia au mai crescut pomii pe care i am plantat mai demult. in perioada asta toata lumea e plecata din b. (probabil de asta si scriu) oana in spania ada cu care trebuia sa ma vad in moldova si n are semnal alina a plecat inapoi in canada elena cu care trebuia sa ma vad in maramures claudia care m a sunat acum cateva zile si care zicea sa ne vedem pleaca doua saptamani la londra etc. ca sa nu mai vbesc de raluca si toma care s au mutat in belgia si de doina care s a mutat in danemarca. am ascultat anii 90 din nou pt ca n am mai putut sa stau la comp si atunci am dat drumul la liste si am ascultat ultimul album raidohead care chiar nu. in primavara mi am cumparat niste ghetute "berlineze" superbe, dar de atunci nu mi am mai luat nimic sa ma topesc dupa.

as vrea sa mi treaca scarba dar aici copilul n a modificat destul (dar a facut o gaura foarte mare in) care n are cum sa treaca din moment ce imi doresc puternic in acelasi timp sa fac multe multe chestii si sa nu fac nimic, daca asta are vreun sens.

ps. vezi si post ul anterior

Thursday, June 3, 2010

animals




1st image Jean-Luc Cornec and his sheep
2nd image Belgian artist Wim Delvoye and his pigs
3rd link from a friend to Gheorghe Fikl's luxury cows and other animals love it
an now hear some music from prurient
about me nothing at all I'm scared the world might broke me into pieces though I hope not today

Thursday, March 18, 2010

death in conversation

deeppression

Wednesday, February 24, 2010

*^#*^~!!(*&^^%^*)*#>

EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT EXIT

Monday, December 14, 2009

lookcloser

am dat astazi peste fotografia asta pe care am facut o in 2 mai asta vara intr o dimineata dupa ploaie cand plaja era pustie si m am gandit s o pun aici pt ca se potriveste exact cu mine acum f atenta dar nu incordata ca altadata :)
se poate mari : p